טיול חורפי לשלוליות החורף של קק"ל

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('323c2a08-adcb-4779-bb40-f3a5e35a3665','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,37806,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('323c2a08-adcb-4779-bb40-f3a5e35a3665','/dyncontent/2024/3/13/eba24287-81c1-4524-8420-9aa872b7d7a6.gif',17612,'סמי שמעון אייטם כתבה ',525,78,true,37806,'Image','');},15]]);})

יש טיולים שאפשר לעשות רק בחורף. קרן קימת לישראל מזמינה את הציבור הרחב להגיע לטייל ולצפות בתופעת טבע ייחודית - שלוליות החורף - אגמים בגדלים שונים המספקים מקור חיים לחיות, צמחים ואף לבני האדם. למרות שלפי מחקר של קק"ל בעבר היו שלוליות רבות, עדיין נותרו ברחבי הארץ כיום עשרות שלוליות חורף ובאזור הדרום אחת מהשלוליות הגדולות ביותר, שלולית הודיה הסמוכה לאשקלון.

ברחבי הארץ, מצפון ועד דרום, קיימות כיום עשרות שלוליות חורף. מדובר באגמים טבעיים בגדלים שונים המתמלאים בחודשי החורף בלבד מהגשמים ומתייבשים בחודשי הקיץ. שלוליות החורף הן תופעה ייחודית וקק"ל, שלקחה על עצמה לשמור על אותן בריכות, הכינה גם דרכי הגעה נוחות למבקרים שיוכלו ליהנות מהתופעה הייחודית שמשפיעה על מארג חיים שלם ביער. בשנים האחרונות גוברת המודעות לחשיבות שלוליות אלה שאף תורמות לתחום התיירות והפנאי ביערות.

 שלולית הודיה - צילום יעקב שקולניק קק"ל

שלוליות החורף מהוות בית לבעלי חיים רבים, שחלקם מצויים בסכנת הכחדה, ביניהם סוגי צפרדעים, סלמנדרות כתומות, חיפושיות וחרקים, שפריריות, וסוגי ציפורים שונות. בנוסף, לשלוליות החורף תפקיד חשוב בשימור היער. השלוליות מהוות מערכת אקולוגית ביער וכך מגדילות את הפוטנציאל של היער מבחינת שמירה על העצים והצמחים, מהוות מקור מים לבעלי חיים שונים ואף תורמות לאקויפר התת-קרקעי מבחינת מי השתייה שאנו משתמשים בהם.

 

במחקר שביצעו בקק"ל בנושא לאחרונה גילו כי ברחבי הארץ ישנם כיום  23 שלוליות במרחב צפון, 17 שלוליות ביערות המרכז, ושמונה בלבד בדרום הארץ. לפני שנים היה ניתן למצוא ברחבי הארץ מאות שלוליות שכאלו אך התרחבות עירונית, בנייה וניקוז ביצות פגעו באותן שלוליות שנעלמו לחלוטין. כל ניסיון שחזור ובנייה מחדש של שלולית שנהרסה כשל. מסיבה זו מנסים עובדי קק"ל לשמור על השלוליות הקיימות ואף להעלות את המודעות הציבורית לסכנות העלולות להתרחש ליערות ולבעלי החיים במידה והן ייעלמו.

 

אחת מהשלוליות בהן קק"ל ביצעה עבודות שחזור ושימור היא שלולית הודיה הנמצאת בחניון הודיה. בשנה האחרונה עבדו עובדי מרחב דרום בקק"ל על שימור השלולית שהייתה ידועה עוד מהמאה ה-18. בשלבים הראשונים ביצעו חישוף של השלולית על ידי הוצאת העצים והצמחייה. בשלב השני הוצאה השכבה בה נשמרות ביצי בעלי החיים של השלולית, אשר אמורות להיבקע בחורף. לאחר ששמו את הביצים במקום שמור, החלו לחפור את השלולית מחדש והידרולוגיים מהעולם הגיעו ועזרו לחשב כמה צריך לחפור על מנת שכמות המים תהיה כפי שהייתה בעבר. לאחר שהחזירו את כל שכבות האדמה בסיום העבודות, הצליחו בקק"ל לשמר את השלולית ובשבועות האחרונים, בעקבות הגשמים הכבדים שירדו, השלולית התמלאה במים וחזרו אליה הזנים השונים של בעלי החיים.

 

ענת גולד, מנהלת אגף תכנון בקק"ל, סיפרה: "קרן קימת לישראל מקדמת שיקום והחזרה של שלוליות חורף שהלכו ונעלמו עם הפיתוח המואץ בארץ ישראל. המטרה שלנו היא להחזיר לטבע את המערכות הטבעיות שלו שנעלמו עם הזמן. מבחינתנו בפרויקט שלוליות החורף אנו לא מתמקדים רק בשיקום אלא גם פיתוח מבוקר על מנת ששלוליות מסוימות יהיו נגישות לציבור הרחב לבוא, לטייל, לראות וליהנות מהשטחים האלה שיכולים להוות מוקד תיירות מוביל. כחלק מהפיתוח ביצענו ברוב השלוליות גם עבודות הגשה במטרה להתאים את האתר לאנשים עם מוגבלויות.

 

"את עבודת השיחזור והפיתוח של השלוליות הרבות ברחבי הארץ התחלנו על בסיס מפות היסטוריות מהתקופה הבריטית. לאחר מכן הצלבנו את המפות עם שטחי היער שאנו אחראיים על הניהול שלהם וגם עם המצב בפועל בשטח. כך נחשפו הרבה שלוליות שהמיפוי הבריטי לא ציין. אנו כמובן מסתכלים על השלוליות בראייה רחבה ארצית במטרה ליצור רשת של שלוליות חורף, מהצפון ועד הדרום. כך נוכל להחזיר ליערות את השלוליות שאבדו, לשמור על אלו הקיימות וגם להוסיף עוד אתרי תיירות ביערות לציבור הרחב".

 

חניון הודיה

המטיילים המעוניינים למצוא מקום נוסף לפיקניק בסביבה, מוזמנים לבקר בחניון הודיה, השוכן בצדו הדרומי של צומת הודיה – כשישה ק"מ ממערב לבריכת שפיר, במפגש כביש קרית מלאכי-אשקלון (כביש 3) עם הכביש לשדרות (כביש 232). בחניון הודיה הציבה קק"ל שולחנות לנופשים ויערניה מטפחים במקום שפע עצי בוסתן.

בחניון נמצאים גם שרידי באר וקברו של שיח' מוחמד מהכפר ג'וליס, שהיה בסביבה בעבר. הנוסע ויקטור גרן, שביקר באזור במחצית השנייה של המאה ה-19, מספר בכתביו על כמה עמודי שיש שהיו מונחים על פי הבאר וסביב השקתות. כיום עדיין נמצאים במתחם בורות מים, שרידי הכביש מתקופת המנדט ושרידי סוללת הרכבת התורכית שהובילה לבאר שבע. גם בחניון הודיה נמצאת שלולית חורף, אך היא קטנה בהרבה משלולית שפיר.הבריכה מתייבשת כבר באביב ועתה אין בה מים.

מצפור בקעת שפיר 

את הביקור בשלולית החורף כדאי לשלב בתצפית ממצפור שפיר. 

כדי להגיע למצפור יש לנסוע מתחנת הדלק בכביש 3 צפונה כקילומטר אחד ולהיכנס למושב שפיר. חוצים את מושב שפיר דרומה, לכל אורכו. כ-600 מטרים מקצה המושב פונה דרך עפר מערבה (ימינה).

הדרך עוברת בין שדות מעובדים ומגיעה לאחר כ-1.6 ק"מ לגבעה קטנה, גבוהה אך במעט מהשדות שמסביב (72 מ' מעל פני הים). כשנמצאים למרגלות הגבעה היא אינה עושה רושם מבטיח, אך למרבה ההפתעה, כשעולים לראשה היא מעניקה תצפית מרהיבה לכל העברים.

ביום של ראות טובה ניתן לצפות מכאן על המרחב שבין גוש עציון אשר בהר חברון עד אשדוד ואשקלון. הגבעה נמצאת בלב בקעת שפיר, המציגה 30,000 דונם של חקלאות אינטנסיבית.

אנדרטת אברהם דן שטהל

מעט ממערב לשלולית הוצבו שולחנות פיקניק.

המעוניינים לחלץ קצת את העצמות יכולים להמשיך מערבה במסע שאורכו כחצי קילומטר בשביל כבוש.

לאחר שחולפים על פני אמפיתיאטרון קטן, השביל עובר בסמוך לנחל לכיש, עולה מעט במעלהו ומגיע לאנדרטה לזכרו של הטייס אברהם דן שטהל, שנספה כאשר מטוס המוסקיטו שלו התרסק במקום זה בשנת 1956. כדאי להשקיף לעבר נחל לכיש מהגשרון הסמוך לאנדרטה.

---------------------

יש לכם סקופ? מצאתם טעות בכתבה? לחצו כאן להתחיל איתנו צ'אט בוואטספ 

--------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים שמגיעים לידינו. אם זיהיתם באתר צילום בו אתם בעלי זכויות יוצרים, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול משימוש בו, באמצעות הקישור כאן


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה