פענוח לבדיקת MRI של עמוד השדרה – מה משמעות תוצאות הבדיקה?

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('f72b7816-379f-4c34-a1b7-43d51fc57c18','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,37806,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('f72b7816-379f-4c34-a1b7-43d51fc57c18','/dyncontent/2024/3/13/eba24287-81c1-4524-8420-9aa872b7d7a6.gif',17612,'סמי שמעון אייטם כתבה ',525,78,true,37806,'Image','');},15]]);})

עמוד השדרה הוא איבר בעל חשיבות רבה מאוד עבורנו. כל בעיה שקשורה אליו עלולה לבוא לידי ביטוי בפגיעה של ממש ביציבה, ביכולת התנועה ובפעולות יומיומיות חיוניות נוספות, ועל כן במקרים אלה נדרש אבחון יסודי ומדויק להפליא – באמצעות בדיקת MRI. אמנם פענוח MRI עמוד שדרה מחייב ניסיון נרחב ובקיאות מעמיקה לגבי האנטומיה והפיזיולוגיה של האזור, וכמובן שגם האבחון מבוצע אך ורק על-ידי רופא מומחה בתחום ספציפי זה, אבל כדאי שגם לכם יהיה מושג מהי המשמעות של פענוח בדיקת האמ.אר.איי – ולשם כך נכתב עמוד זה.

צילום יחצ

הסוגים השונים של בדיקות MRI עמוד שדרה

עמוד השדרה מחולק למספר אזורים, ובפרט ישנם עמוד השדרה הצווארי (שכולל 7 חוליות שתפקידן הוא לשאת את הראש ולאפשר את התנועה שלו), עמוד השדרה החזי (עם 12 חוליות שמחוברות לצלעות) ועמוד השדרה המותני (ובו 5 חוליות שנושאות עליהן את כל המשקל של פלג הגוף העליון). מתחת לעמוד השדרה המותני נמצאים העצה ועצם הזנב, ובין כל החוליות עובר חוט השדרה שמהווה חלק ממערכת העצבים המרכזית ומחובר למוח. לחוט השדרה תפקיד מרכזי – הוא מקשר את המוח עם מערכת העצבים ההיקפית שמעבירה פקודות לכל השרירים והאיברים. כמו כן שולט חוט השדרה על רפלקסים שונים.

מאחר שבמצבים רפואיים שונים ישנם אזורים שונים בעמוד השדרה שבהם רוצים להתמקד, ניתן לחלק את בדיקות ה-MRI ל-3: MRI עמוד שדרה צווארי, MRI עמוד שדרה מותני ו-MRI עמוד שדרה גבי (שמתמקד ב-12 החוליות המרכזיות ובסביבתן).

באילו מקרים נדרשת בדיקת MRI עמוד שדרה?

MRI עמוד שדרה היא בדיקה מתקדמת שמאפשרת להדגים כל אבנורמליות באיבר מרכזי זה, כלומר כל חריגה מהמבנה התקין הרצוי. במרבית המקרים תינתן הפניה לבדיקה זו על רקע של כאבי גב ו/או כאבי צוואר שטיפולים מקובלים לא מספקים להם מענה, או כשישנו חשד לפגיעה ממשית שמחייבת בירור מעמיק מידי. בפרט מומלץ MRI עמוד שדרה במקרים הבאים:

* חשד להתפשטות זיהום בעמוד השדרה

* חשד לקיומו של גידול בחוט השדרה – ישנם גידולים שפירים וגידולים סרטניים, והבחנה נוספת היא בין גידול ראשוני, כלומר כזה שממוקם בתוך תאי העצב של חוט השדרה, במעטפת של חוט השדרה (אבל מחוץ לחוט השדרה עצמו) או בעצמות של עמוד השדרה, לבין גידול שניוני, כלומר כזה שהתפשט אל עצמות עמוד השדרה מאיברים אחרים.

* חשד לפריצת דיסק (בין אם בעמוד השדרה הצווארי ובין אם בעמוד השדרה המותני).

* חשד לקיומה של מחלה נוירולוגית.

* חשד לאוטם חוט השדרה – מצב מסוכן שבו אחד העורקים שתפקידם הוא להזין את עמוד השדרה נאטם.

* נימול באחת הגפיים או יותר – מצב שעלול להיווצר עקב פגיעה בחוט השדרה.

* במסגרת תכנון ניתוח שמערב את עמוד השדרה.

* חשד למום מולד בעמוד השדרה.

יחצ

מה רואים ב-MRI עמוד שדרה?

כאמור רק אנשי מקצוע מיומנים ומנוסים יכולים להתבונן בממצאים שמפיק מכשיר ה-MRI – שאגב, צמד המדענים שפיתח אותו ואת הטכניקה שעומדת בבסיס פענוח MRI זכו בפרס נובל על תרומתם לרפואה ולבריאותם של אינספור בני אדם ברחבי העולם – ולהבין את משמעותם.

יחד עם זאת כדאי לבקש מהרופא המטפל לא רק את המסקנות אלא גם את הצילומים שהופקו על-ידי האמ.אר.איי (ובכלל, תמיד טוב להיות מעורב בניהול המצב ברפואי ובהחלטות השונות הנדרשות). בין השאר תוכלו לראות בתוצאות סריקת MRI של עמוד השדרה מקומות שבהם תעלת השדרה צרה מהרגיל – תעלת השדרה הינה מעין חלל בתוך חוט השדרה שבתוכו נמצאים כל תאי העצב, וכשהיא הופכת לצרה, מופעל לחץ על עצבים והתוצאה היא כאבים או פגיעה בתפקוד התקין וביכולת לבצע פעולות יומיומיות שונות.

עוד דבר שניתן לזהותו בצילומי MRI של עמוד השדרה הוא קרע בשוליו של דיסק – “דיסקים” הם הכינוי המקובל לטבעות עשויות הסחוסים שמפרידות בין כל שתי חוליות בעמוד השדרה. ההפרדה נדרשת על-מנת לשכך זעזועים ולמנוע כאבים כתוצאה מהתחככות חוליות, וקרע בדיסק כזה עלול למנוע ממנו למלא את ייעודו. ככל שהקרע גדול יותר כך ישנו סיכוי גבוה יותר שמדובר בפריצת דיסק מלאה, מצב שמחייב טיפול מקיף.

גידולים אפשר לראות גם כן ב-MRI עמוד שדרה גם מבלי להיות נוירו-רדיולוגים מומחים. גידול הוא תהליך תופס מקום ועל כן תוכלו לזהותו. כמובן שאת הזיהוי המדויק של סוג הגידול (ישנם כאמור סוגים רבים של גידולים בעמוד שדרה ולכל אחד מהם טיפול אחר), גודלו ומידת התפשטותו יש להפקיד בידיים מקצועיות ומנוסות.

 

עוד על MRI תוכלו לקרוא בקישור הבא:

www.drhoffmann.co.il

 

 

---------------------

יש לכם סקופ? מצאתם טעות בכתבה? לחצו כאן להתחיל איתנו צ'אט בוואטספ 

--------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים שמגיעים לידינו. אם זיהיתם באתר צילום בו אתם בעלי זכויות יוצרים, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול משימוש בו, באמצעות הקישור כאן


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה