פרשת בלק: פרשת השבוע עם הרב דוד הכהן שליט"א (וידאו)

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('16f4e67d-5e97-4399-b81f-d03c73c5fd31','/dyncontent/2024/8/7/5067193b-26d8-471b-8cdb-027b2ddffd67.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,54813,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('16f4e67d-5e97-4399-b81f-d03c73c5fd31','/dyncontent/2024/9/5/b04035a5-d3d1-4f4d-bfd3-4abf634be667.jfif',18363,'קיבוץ השלשה אייטם כתבה ',525,78,true,54813,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('16f4e67d-5e97-4399-b81f-d03c73c5fd31','/dyncontent/2024/7/9/10bdc552-3f4a-46be-9cbd-a8aa9025ed7e.jpg',18143,'מעוצה אייטם כתבה ',525,78,true,54813,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('16f4e67d-5e97-4399-b81f-d03c73c5fd31','/dyncontent/2024/7/11/58704baf-68d4-48d4-9a6e-e45b037a459b.jpg',18157,'אופן ואלי אייטם כתבה 2',525,78,true,54813,'Image','');},15]]);})

תלמידו של בלעם הרשע אינו מזוהה על פי חזותו החיצונית, אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בתוכו, הוא יכול חיצונית להיראות כצדיק, כבן תורה, אך אם יש לו עין רעה, אם יש בו קנאה ושנאה, אם כל דבר שהוא רואה אצל חברו או שכנו מפריע לו, אם יוצאים לו העיניים כאשר הוא רואה את חברו מתקדם במשהו, קנה רכב חדש, החליף בית, או לא משנה מה, הרי זה תלמידו של בלעם הרשע. מה ההגדרה של עין טובה? מסתפק במה שיש לו ולא חומד ממון אחרים.
עין טובה זה אדם ששופע ממנו טוב, כל מקום שבו הוא נמצא הוא רואה רק את הטוב, את החצי הכוס המלאה. מוציא מפיו רק דברים טובים, מפרגן ושמח בהצלחת חברו. הרב דוד הכהן שליט"א על פרשת השבוע המדברת על שמח בני בחלקיך, פרשת בלק>>>

פרשת בלק בפי רב דוד הכהן שליט"א: "וַיַּרְא בָּלָק בֶּן צִפּוֹר אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה יִשְׂרָאֵל לָאֱמֹרִי": מה ראה בלק? בלק ראה מה שלא כל יהודי רואה. בלק ראה שכוחו של עם ישראל מעל הטבע. הנביא (ישעיהו מא. יד') אומר: "אַל תִּירְאִי תּוֹלַעַת יַעֲקֹב מְתֵי יִשְׂרָאֵל אֲנִי עֲזַרְתִּיךְ נְאֻם יְהוָה וְגֹאֲלֵךְ קְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל" נמשלו עם ישראל לתולעת. מה תולעת זו אין כחה אלא בפיה כך ישראל אין כחם אלא בפיהם.

בלק ראה את כל אשר עשה ישראל לאמורי, לעוג מלך הבשן, לסיחון. איך נצחו אותם עם ישראל ללא נשק רק בפיהם, בכח התורה והתפילה, ויגר מואב מפני העם. אמר בלק, אף אני אביא עליהם אחד שכוחו בפיו. ומי הוא, בלעם בן בעור.

בלק שולח שליחים לבלעם ומבקש ממנו לבוא לקלל את עם ישראל. זה ההבדל בין יהודי לגוי. יהודי בצרה יש לו בעיה עם השכן, הוא הולך לרב ומבקש כבוד הרב תברך אותי. גוי בצרה הולך ומבקש לקלל את השכן.

הגמרא במסכת ברכות (י'. א') מספרת שלרבי מאיר בעל הנס היו שכנים בריונים שמציקים לו, אמר לאשתו אני הולך לקלל אותם, לעשות להם פולסא דנורא ה' ירחם. אמרה לו ברוריה אשתו וכי לא כתוב יתמו חטאים ולא חוטאים? במקום להתפלל עליהם שימותו תתפלל עליהם שיעשו תשובה. "ורשעים עוד אינם!" בקש רחמים עליהם וחזרו בתשובה.

מי מקלל? רק אנשים רשעים כמו בלעם הרשע. יהודי לא מקלל, יהודי רק מברך.

פרשתנו פרשת בלק אין בה שום מצווה, אבל יש בה לימוד גדול איך לגדול ולהיות כמו אברהם אבינו ולהיפך, איך גדלים כמו בלעם הרשע.

המשנה באבות אומרת: כָּל מִי שֶׁיֵּשׁ בְּיָדוֹ שְׁלשָׁה דְבָרִים הַלָּלוּ, מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ. וּשְׁלשָׁה דְבָרִים אֲחֵרִים, מִתַּלְמִידָיו שֶׁל בִּלְעָם הָרָשָׁע. עַיִן טוֹבָה, וְרוּחַ נְמוּכָה, וְנֶפֶשׁ שְׁפָלָה, מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ. עַיִן רָעָה, וְרוּחַ גְּבוֹהָה, וְנֶפֶשׁ רְחָבָה, מִתַּלְמִידָיו שֶׁל בִּלְעָם הָרָשָׁע.

הסבא מקלם אומר: יכולים שניים לשבת בישיבה אחת על אותו ספסל, עם מגבעת, חליפה, זקן ופאות. אחד ייקרא תלמידו של אברהם אבינו, והשני תלמידו של בלעם הרשע.

תלמידו של בלעם הרשע אינו מזוהה על פי חזותו החיצונית, אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בתוכו, הוא יכול חיצונית להיראות כצדיק, כבן תורה, אך אם יש לו עין רעה, אם יש בו קנאה ושנאה, אם כל דבר שהוא רואה אצל חברו או שכנו מפריע לו, אם יוצאים לו העיניים כאשר הוא רואה את חברו מתקדם במשהו, קנה רכב חדש, החליף בית, או לא משנה מה, הרי זה תלמידו של בלעם הרשע

מה ההגדרה של עין טובה? מסתפק במה שיש לו ולא חומד ממון אחרים.

עין טובה זה אדם ששופע ממנו טוב, כל מקום שבו הוא נמצא הוא רואה רק את הטוב, את החצי הכוס המלאה. מוציא מפיו רק דברים טובים, מפרגן ושמח בהצלחת חברו.

המשנה במסכת תמיד (א' א') וכן הגמרא במסכת ברכות (סב' ע"ב) אומרת: בבית המקדש היה שירותים. בית הכיסא של כבוד וזה היה כבודו, מצאו נעול בידוע שיש שם אדם מצאו פתוח בידוע שאין שם אדם.

הגמרא אומרת: איך ידעו הכוהנים אם השירותים פנויים או לא? אם מצאו אותו פתוח בידוע שאין שם אדם, אבל מצאוהו נעול בידוע שיש שם אדם, זה היה הקוד של הכוהנים

אומר החפץ חיים בשמירת הלשון איך אתה יכול לדעת שאתה מדבר עם בן אדם אם הוא אדם גדול או קטן. אם אתה רואה שהפה שלו נעול הוא לא מדבר על שום אדם בידוע שיש שם אדם, אבל מצאו פתוח, אם הפה שלו פתוח והוא מדבר על כולם ומתלכלך על כולם דע לך שאין שם אדם.

אדם מגיע לחתונה ואומר בלי עין הרע איזה חתונה איזה תזמורת איזה אוכל, כמה סוגי בשרים בלי עין הרע כמה השקיעו, איזה משפחות, איזה יופי, בן פורת יוסף, אדם כזה יש לו עין טובה, הלשון שלו גם טובה

יש אדם יושב בחתונה ומקטר. איזה אוכל זה? באזכרות יש אוכל יותר טוב מיזה. איזה תזמורת זו, לא יודעים לנגן. כל מי שעובר לו בעין הוא מנתח אותו. למה לדבר ככה? אדם שמדבר בצורה שכזו, אדם ביקורתי שעל כל דבר יש לו ביקורת, זה אדם עם עין רעה. זה תלמידו של בלעם הרשע.

לא בכדי כותב מרן בשולחן ערוך (אור החיים סימן רא'): לא נותנים לכל אורח לברך את ברכת האורח, אלא רק אם אתה יודע שהאורח הזה יש לו עין טובה ושמח בשמחתך.

עין טובה זה אדם ששמח ומסתפק במה שיש לו, ואינו חומד בשל אחרים. שמח בני בחלקיך לא תיקח גם את שלך.

מלך סדום אמר לאברהם: תֶּן לִי הַנֶּפֶשׁ וְהָֽרְכֻשׁ קַח לָֽךְ: אברהם לא לקח! מה אמר אברהם למלך סדום? אִם מִחוּט וְעַד שְׂרוֹךְ נַעַל וְאִם אֶקַּח מִכָּל אֲשֶׁר לָךְ. למה אברהם לא לקח? שיקח יש שם מליונים, יבנה בזה בית תמחוי, יבנה בתי מדרשות, יעשה בכסף זה חסדים, למה לא לקחת? וְלֹא תֹאמַר אֲנִי הֶֽעֱשַׁרְתִּי אֶת אַבְרָֽם:

ישנם אנשים שכל הזמן פוערים את פיהם. את זה אני עשיתי, וזה אני בניתי, אתה רואה את ההוא, אני גידלתי אותו, בזכותי הגיע לאן שהגיע.

אמר אברהם אבינו למלך סדום, אני ממך לא לוקח כלום וְלֹא תֹאמַר אֲנִי הֶֽעֱשַׁרְתִּי אֶת אַבְרָֽם. מחר תנפנף בכל העולם, אני גידלתי את אברהם, הוא חי בזכותי. אני עשיתי אותו

לבלעם היתה עין רעה. איך אמר בלעם? אִם יִתֶּן לִי בָלָק מְלֹא בֵיתוֹ כֶּסֶף וְזָהָב.." בלעם לא הסתפק במה שהיה לו וחמד את של אחרים.

התורה אומרת: לֹא תַחְמֹד בֵּית רֵעֶךָ לֹא תַחְמֹד אֵשֶׁת רֵעֶךָ וְעַבְדּוֹ וַאֲמָתוֹ וְשׁוֹרוֹ וַחֲמֹרוֹ וְכֹל אֲשֶׁר לְרֵעֶךָ:

אין שום חוק ושום תורה מוסרית בעולם שמצוה לא לקנא, לא לחמוד. מלבד תורת ישראל.

אם אתה רואה בית יפה, אשה נאה, מכונית מיוחדת, אסור לך לומר, וואוו הלוואי עלי? אפילו על דבר קטן שיש לחברך אסור לך לחמוד אותו!

אסור לך לאלץ אותו למכור לך את אותו חפץ שאתה חושק בו, למרות ששילמת במיטב כספך. ועוד יותר, גם אם שילמת הרבה יותר ממחירו, דע לך כי עברת על לא תחמוד.

ושלא תחשוב שהדיבר לא תחמוד אינו חשוב דיו ולכן נדחק הוא להיות האחרון שבעשרת הדברות, אומר המדרש כמו שהראשון חשוב כך גם האחרון חשוב, לפי שהכל תלוי בו. למה חתם בדיבור לא תחמוד, כי מי שעסוק כל היום בחמדת השני, לא יכול לאהוב את השני.

מי שעסוק כל היום איך להשיג את הרכב של שכנו, או לא עלינו את אשתו של שכנו, לא יכול להיות עובד את ה', כי הרדיפה הזו, החמדה והקנאה הופכות להיות עיקר אצל האדם. 

אומר האבן עזרא, אנשים רבים יתמהו על זאת המצוה, כי אדם יכול לומר, נכון, התורה אסרה זאת, אבל אותי זה לא מעניין. אבל אם אתה באמת מאמין בתורה, ואתה מקבל את דברי התורה כצו מחייב, אתה שואל את עצמך, האם באמת אני יכול לשלוט במחשבות שלי, בפנטזיות ובדמיונות שלי? והלא הקב"ה הטביע בבריאה את הקנאה, הקנאה היא חיובית היא שמניעה את העולם? הקב"ה ברא את האדם בטבע שאם יש לו מנה רוצה מאתיים!

אתה עובד כמה חודשים בשביל לקנות מכשיר מסוים, ברגע שקנית אותו מה המחשבה הבאה שלך, לקנות את המכשיר המתקדם יותר. יש לו מנה רוצה מאתיים, כך נבראנו, ומדוע? כי זה מה שמניע את הכלכלה, את העולם.

יש אנשים שלא מפסיקים לצרוך, כל הזמן הם בשופניג, יש אנשים חולמים על דירת ארבעה חדרים, רק קנו ארבעה חדרים מה הם רוצים? ששה חדרים!

א"כ הקנאה היא טבעית והיא גם חיובית, למה אם כן אומרת התורה "לא תחמוד"?

אומר האבן עזרא: אתה רואה נשר בשמים האם אתה חומד את הכנפיים שלו? לא! למה לא? כי זה בלתי אפשרי. אתה רואה את בת המלך האם יש לך הווא אמינא שתתחתן איתה? לא! למה לא? כי זה בלתי אפשרי, לא מציאותי. אז גם מה שיש לשני הוא בלתי אפשרי שיהיה שלך. רבש"ע יודע בדיוק למי לתת, כמה לתת, ומתי לתת. לכן לא יעזור לך אם תחמוד אתה רק תאכל את הלב שלך וחבל!

מלבד זה לאחר שהתורה מנתה ואמרה: לֹא תַחְמֹד בֵּית רֵעֶךָ לֹא תַחְמֹד אֵשֶׁת רֵעֶךָ וְעַבְדּוֹ וַאֲמָתוֹ וְשׁוֹרוֹ וַחֲמֹרוֹ למה אמרה וְכֹל אֲשֶׁר לְרֵעֶךָ?

פעם לא היו מכוניות וכו'.. מה היה? בסך הכל, בית, אשה, עבד, ואמה. זה מה היה, התורה אומרת אם אתה חומד את הבית תחמוד גם מה שנלווה לבית, גם את המשכנתא. אם חלילה אתה חומד את האשה? קח אותה עם כל הבעיות שלה. אתה חומד את העשיר תקח גם את האולקוס והטחורים שיש לו. וכל אשר לרעיך

מי ששמח בשמחת האחר הוא בעל עין טובה, הוא מתלמידיו של אברהם אבינו.

צריך האדם לשמוח במה שיש לו, במה שהקב"ה נתן לך, כי רק הוא יודע מה באמת טוב לך.

 

---------------------

יש לכם סקופ? מצאתם טעות בכתבה? לחצו כאן להתחיל איתנו צ'אט בוואטספ 

--------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים שמגיעים לידינו. אם זיהיתם באתר צילום בו אתם בעלי זכויות יוצרים, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול משימוש בו, באמצעות הקישור כאן



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה