איך מבצעים הליכי שיתוף נכונים?

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('0c0cbbb4-538d-40c9-b5ba-053be7679746','/dyncontent/2024/3/13/eba24287-81c1-4524-8420-9aa872b7d7a6.gif',17612,'סמי שמעון אייטם כתבה ',525,78,true,37801,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('0c0cbbb4-538d-40c9-b5ba-053be7679746','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,37801,'Image','');},15]]);})

הליכים רבים לשיתוף הציבור מבוצעים בארץ במסגרת השלטון המקומי שלא בדרך הנכונה. בחלק מן המקרים הדבר נובע מבורות גרידא לגבי האופן הנכון של ביצוע ההליך ובחלק אחר העניין נובע מכוונות אחרות, לאו דווקא אלו המוצהרות. תחילה חשוב להבין נקודה חשובה: שיתוף הציבור אינו הליך בו נותנים לתושבים אפשרות להשתתף בפעילות זו או אחרת, אף אם היא לתועלתו, או הליך בו נמסר לו מידע מפורט על פעילות מתוכננת כלשהי. זה לכל היותר מהווה הליך של יידוע, אך לא של שיתוף הציבור.

משה דרור

ד"ר משה דרור

שיתוף הציבור הנו הליך בו פונים אל התושבים על מנת להיוועץ עמו בנושא מסוים. לצורך העניין, מזמינים את התושבים להשתתף בדיון או דיונים במקום כינוס, באמצעות פרסום רחב וברור הפונה אל כלל האוכלוסייה, על כל רבדיה – ובעיקר לזו הרלוונטית לנושא של הדיון. בכינוס עצמו פורש מנהל המפגש בפני הנוכחים את עיקרי הנושא שעל הפרק: את מטרת המפגש, את הצורך עבורו נדרש הפתרון, את התקציב המוקצב לעניין ככל שיש כזה וכל נתון נוסף היכול להבהיר לנוכחים את הנושא. במקרים בהם כמות המשתתפים בדיון היא גדולה, מחלקים את המשתתפים לקבוצות דיון מונחות. הצעות התושבים בכל המקרים, נרשמות בפרוטוקול מסודר. בעידן הדיגיטלי העכשווי, אפשרויות הדיונים הם מגוונות יותר ועל כך יורחב באחת הכתבות בהמשך.

סיכום כולל של המפגשים, כעולה מן הפרוטוקולים המציגים את כלל הצעות התושבים, נרשם ומוצג בפני הציבור באתר האינטרנט של הרשות המקומית תוך פרסום עצם העלאתו לאוויר לעיון כל דכפין, בסמוך למועד הכינוס. לאותו האתר מועלים כל המסמכים שהוצגו בפני באי הכינוס וכל מסמך נוסף הרלוונטי לעניין. בשלב מאוחר יותר כפי שנקבע מראש, מעלים לאתר את פרוטוקול קבלת ההחלטות בנוגע להליך השיתוף הספציפי תוך פרסומו ברבים. באותו הפרוטוקול אמורות להירשם הסיבות שהביאו לאימוץ או לדחיית הצעות התושבים על ידי מקבלי ההחלטות, באופן מפורט.

זהו תקציר ההליך כולו שאמור להישאר באתר לצפייה מאוחרת בכל זמן נתון על ידי כל מי שמעוניין בכך. ביצוע הליכי שיתוף באופן שתואר יכולה להבטיח הליך נורמטיבי והוגן המקשה על מניפולציות הנוגדות את רעיון ההליך הדמוקרטי להבנת צרכיהם של התושבים ולאימוץ רעיונות המשדרגים את איכות ההחלטות, הלכה למעשה.

חשוב להבין – הליכים לשיתוף הציבור הינם הליכים דמוקרטיים המשדרגים את איכות ההחלטות, מקרבים את התושבים לנבחרי הציבור ומקטינים התנגדויות להחלטות המתקבלות. על כך, במאמרים הבאים.

 

מאמרים קודמים:

לשם מה בכלל לשתף את הציבור?

_____________

ד"ר משה דרור חקר במהלך שנים רבות את נושא שיתוף הציבור בארץ ובעולם. עבודת הדוקטורט שלו מוקדה בהליכים לשיתוף הציבור בשלטון המקומי בישראל.

---------------------

יש לכם סקופ? מצאתם טעות בכתבה? לחצו כאן להתחיל איתנו צ'אט בוואטספ 

--------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים שמגיעים לידינו. אם זיהיתם באתר צילום בו אתם בעלי זכויות יוצרים, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול משימוש בו, באמצעות הקישור כאן


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה