הסיבה לכך שנשים שחוות תקיפה מינית נכנסות למצב של ''קיפאון

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('50a6c29c-bca9-45c2-be85-9faf228d73e6','/dyncontent/2024/3/13/eba24287-81c1-4524-8420-9aa872b7d7a6.gif',17612,'סמי שמעון אייטם כתבה ',525,78,true,37801,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('50a6c29c-bca9-45c2-be85-9faf228d73e6','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,37801,'Image','');},15]]);})

סיימון רחליס, מטפל מומחה מסביר על החוויה של תקיפה מינית ומדוע מגיבות הנשים כפי שמגיבות ומה הן צריכות לעשות

הטרדה מינית

נשים רבות שהיו קורבנות לתקיפה מינית, מרגישות אשמה גדולה על כך שהן לא הביעו התנגדות ולעיתים, אף מתקשות להבין, איך הן לא עשו כלום על מנת לעצור את זה. במאמר זה, אני מבקש לשפוך מעט אור על הנושא מנקודת מבט פסיכולוגית. לנשים שחוו תקיפה מינית וקפאו אני מקדים ונותן רמז- זאת לא אשמתכן.

המוח שלנו מחולק לשלושה חלקים עיקריים: מודע, תת מודע ו''לא מודע'' המכונה באנגלית גם  Reptilian Brain
"מוח הלטאה". הוא מכונה כך משום שחלק זה קיים גם אצל רוב בעלי החיים.

מוח הלטאה הינו החלק שאחראי על הישרדות באופן ישיר. בתחום האחריות שלו נמצאים: המערכת החיסונית, מערכת הרבייה ושלושת התגובות האוטומטיות- 3F (Freeze Fight Flight). כאשר אנו נקלעים למצב הישרדותי מוח הלטאה לוקח פיקוד ומפעיל את אחת משלוש התגובות המיידיות: 1. Freeze (קיפאון) 2. Fight (להילחם) 3. Flight (לברוח).
כאשר אנו נכנסים למצב הישרדותי כל המוח ''נכבה'' והדבר היחיד ששולט הוא החלק שאחראי על הישרדות- מוח הלטאה.

אם יתקוף אותנו אדם שחזק  מאיתנו בהרבה, אבל איטי יותר, המוח ההישרדותי יגרום לנו לברוח. על מנת לשרוד.

אם אנו נמצאים במקום שלא ניתן לברוח ממנו – כמו בפינה חבויה  או שפורצים נכנסים הביתה, אנחנו ''נקפא''.

אלו הן התנהגויות אוטומטיות ואינן ניתנות לבחירה.

זה מה שהחלק הכי פנימי בתוכנו מתוכנת לעשות עוד משחר ההיסטוריה - התגובות הכי נכונות להישרדות. בזמנים שבהם ניהלנו אורח חיים פרימיטיבי, התגובה הכי נכונה (מבחינה הישרדותית) עבור אישה כלפי גבר שנוגע בה ללא רצונה, הייתה לקפוא (Freeze). זאת משום, שגבר שמסרבים לו עלול להפוך להיות אגרסיבי והסיכויים עבור אישה להילחם בו או לברוח קלושים.
במקרים שאדם סמכותי נוגע בנערה שעדין לא מבושלת, היא קופאת כי היא לא יודעת מה עליה לחשוב, כיצד עליה להתנהג והיא מניחה שהאדם הסמכותי פועל כפי שצריך ועליה לקבל את זה כפי שהוא מבקש. אפילו ליהנות מזה ולהמשיך לרצות בזה, גם בניגוד להגיון שלה ולאמת שלה. כשהיא מתבגרת היא פועלת אוטומטית באופן שאמור להצדיק את ההדחקה שנוצרה לה וזה עשוי להמשיך ללוות אותה עד שהיא תצליח לשחרר את הסיטואציה ממנה.  

גם כאשר גבר נוגע באישה בשלה יותר והיא לא רוצה בכך.... רוב הסיכויים שהיא תיכנס ל-Freeze, מצב של קיפאון. ואין שוב דבר שהיא יכולה לעשות בנדון. זאת פשוט הצורה שבה המוח שלנו מתוכנת ברמה הכי בסיסית. וכאשר בן אדם נכנס לאחד משלושת המצבים ההישרדותיים, הוא פחות בן אדם ויותר ''מכונה ביולוגית''.
אחרי שהבנו את זה, אני מבקש מכל הנשים שחוו אי פעם תקיפה מינית בצורה כזאת או אחרת וקפאו, לשחרר כל טיפת אשמה שהן הרגישו בהקשר של אותו האירוע.

פעמים רבות, גברים שמואשמים בתקיפה מינית, טוענים כי הנפגעת לא הביעה התנגדות. מכאן, שהם פירשו זאת כהסכמה. קיפאון הינו המצב הכי רחוק שיכול להיות מהסכמה. הוא רחוק מהסכמה אפילו יותר מהתנגדות נחרצת. ומתוך מודעות לכך, עלינו לנקוט ברישות הנדרשת, על מנת למנוע פגיעה והיפגעות.

מי שמרגישה שיש בה טראומה מהעבר שמלווה אותה - ניתן לשחרר זאת באמצעות טיפול קצר.

על הכותב - 
סיימון רחליס הוא בעל תעודות מאסטר וטריינר ב-NLP ומחזיק בהסמכה הגבוהה ביותר לעבודה עם תת מודע מטעם הפדרציה הלאומית של ארה"ב ל-NLP ובעל ניסיון קליני טיפולי עשיר בטראומות, שינוי הרגלים ועוד.
ליצירת קשר עם סיימון רחליס  - כנסו כאן 

---------------------

יש לכם סקופ? מצאתם טעות בכתבה? לחצו כאן להתחיל איתנו צ'אט בוואטספ 

--------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים שמגיעים לידינו. אם זיהיתם באתר צילום בו אתם בעלי זכויות יוצרים, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול משימוש בו, באמצעות הקישור כאן


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה