התוכנית לחילוץ המשק - יותר כותרות פחות מידע

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('01e21620-0e3e-4b69-a009-16e561a2ba50','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,44215,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('01e21620-0e3e-4b69-a009-16e561a2ba50','/dyncontent/2024/3/13/eba24287-81c1-4524-8420-9aa872b7d7a6.gif',17612,'סמי שמעון אייטם כתבה ',525,78,true,44215,'Image','');},15]]);})

לקטנו ככל יכולתנו מידע על התוכנית הכלכלית שהציג משרד האוצר לחילוץ המשק באמצעות 80 מיליארדי שקלים - ניקינו ככל האפשר את המילים היפות והגדולות (מילים של שבת) כדי למקד את הציבור המבולבל במספרים תכל'ס

שר האוצר משה כחלון (צילום: יאיר שגיא)

לא נעים להגיד אבל בתוכנית הכלכלית הענקית שהוצגה על ידי משרד האוצר – יש הרבה כותרות אבל אין הסבר למי מגיע מה – אז יפה לדעת כמה כסף תוציא הממשלה אבל העצמאיים לא מבינים למי מהם מגיע כמה, מה הקריטריונים, מה הם צריכים לעשות כדי לקבל את הכסף ומתי בעצם הוא יגיע הכסף.

אז הנה הכותרות במספרים:

התוכנית לסיוע כלכלי למשק תוקצבה  ב-80 מיליארד שקל:

* 10 מיליארד שקל למערכת הבריאות.

* 17 מיליארד שקל בתשלום דמי אבטלה וחל"ת - בעבר כדי לזכות בדמי אבטלה היו צריכים לצבור 12 חודשי עבודה אחורנית. התוכנית קיצרה את זה לשישה.
הארכת  תקופת הזכאות לאזרחים מעל גיל 67, שלא היו זכאים לדמי אבטלה. הם יוכלו לקבל חל"ת או דמי אבטלה.

מה יקבלו העצמאיים:

* מענק של עד כ-7,000 שקל בממוצע לחודשיים, לעצמאים שפרנסתם נפגעה - בחודש הקרוב יקבלו עד 6,000 שקל, ובחודש הבא עד 8,000 שקל, כך שהממוצע יהיה עד 7,000 שקל לכל בעל עסק שפרנסתו נפגעה מהקורונה. לא תוטל הגבלה על גובה המחזור של עצמאים שיהיו זכאים לסיוע, אך הכנסתם חייבת לעמוד על 20 אלף שקל בחודש לכל היותר. הפיצוי שיקבלו עצמאים אלו יעמוד על 65% מההכנסה החייבת במס, אך לא יהיה יותר מ־6,000 שקל בחודש.

משרד האוצר טרם פרסם את הקריטריונים המלאים לזכאות לקבלת המענקים, אך ציין כי הם יוענקו רק לעצמאים בני 28 ומעלה.

* 3 מיליארד שקל בהחזר מקדמות מס הכנסה -החזר מקדמות מס הכנסה של ינואר ופברואר לעסקים שנפגעו. זה אומר שאם נפח העסקים של עסק נפגע, הוא יקבל בחזרה את הפער.

ביטול תשלום ארנונה לעסקים  – ביטול ולא דחייה. עסק שנסגר לא ישלם ארנונה (מה עם מי שעובד רק ברבע תפוקה ואפילו פחות) אין תשובה כרגע.

8 מיליארד שקל - קרן הלוואה בערבות המדינה לעסקים קטנים ובינוניים בתנאים ומשופרים, לעסקים שמחזורם עד 400 מיליון שקל -ההחזר מתחיל רק בעוד שנה, ובמשך השנה הזאת הלווה לא משלם קרן וריבית. את הריבית המדינה תממן לשנה הראשונה.

קרן נוספת של כ-6 מיליארד שקל לעסקים גדולים, שמחזורם מעל 400 מיליון שקל (אין כרגע פרטים נוספים - למי, מה איך ומתי).

קרן של כ-4.5 מיליארד שקל תהיה קרן מנוף, כדי לשקם את העסקים מיד לאחר המשבר(אין כרגע פרטים ברורים)

במסגרת חבילת הסיוע לעסקים מכליל משרד האוצר גם 9 מליארד שקל בדחיות תשלומי כמע"מ, ארנונה, חשמל ומים וכן הדקמת תשלומים לספקי הממשלה — אם כי למעט דחיית המע"מ לא מדובר בדחיות גורפות.

ראש הממשלה מצהיר:
"אישרנו תוכנית בהיקף של 80 מיליארד שקל - לשלושה ארבעה חודשים. זה 6% מהתל"ג וזה המון. חצי מהסכום יבוא מקופת המדינה - וחצי מאשראי".

שר האוצר משה כחלון הצהיר:
 "ישראל מתמודדת עם המשבר הכלכלי הגדול בתולדותיה. אנו נחזור לאיתנות כלכלית – הרבה יותר מהר ממה שמצפים. המצב הזה לא יימשך לנצח. אני מאמין שמיד לאחר פסח, המשק יחזור לתפקד, אמנם בהדרגה. התוכנית שהבאנו היום היא הגדולה ביותר שידעה הכלכלה הישראלית אי פעם. היא נועדה לתת מענה מקיף למשבר. אנו מוסיפים 70 מיליארד שקל ל-10 מיליארד השקלים שהקצינו בעבר.

תגובות לתוכנית:

נגיד בנק ישראל: "חייבים למקד את הסיוע באלו שנפגעו ישירות"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, אמר: "חבילת הצעדים נועדה לאפשר למשק לצלוח את תקופת המשבר תוך פגיעה כלכלית מינימלית ככל שניתן בציבור השכירים והעצמאים ויצירת תנאים להתאוששות המגזר העסקי כאשר המגבלות הבריאותיות יאפשרו זאת.

כנגיד בנק ישראל, כמי שקרא לריסון תקציבי בתקופה שלפני המשבר, אני תומך באופן מלא בצעדים הללו. לשמחתי, המצב המאקרו-כלכלי הטוב יחסית בו נכנסנו אל המשבר עומד לזכות המשק ומאפשר זאת.

אדגיש כי אנו חייבים למקד את הסיוע הכלכלי ככל שניתן באלו שנפגעו ישירות מהמשבר. עלינו לסייע למי שפוטר או יצא לחל"ת והכנסתו נפגעה כתוצאה מכך ובמי שהעסק שלו נסגר כתוצאה מהמגבלות והשלכותיהן. המיקוד הזה יאפשר למקסם את התועלת מהקצאת המשאבים. אני סמוך ובטוח שמשרד האוצר הפעיל את הכלים החיוניים לעשות זאת.

עו"ד רועי כהן, נשיא להב לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל, אמר:

 "בתוכנית הזאת אין שום בשורה לעצמאים ולעסקים הקטנים. שוב הם מוצאים את עצמם בסוף שרשרת המזון ובלי מענה אמיתי לצרכים האמיתיים שלהם . מדינת ישראל מתחלקת לשני עמים-  שכירים עם פתרונות ובטחון כלכלי ועצמאים שמופקרים לגורלם. התכנית הייתה צריכה לכלול את עקרון השיויון - דמי אבטלה לעצמאים כמו ציבור השכירים, לא טובות, לא נדבות. אנחנו לא אזרחים סוג ב'.

"התוכנית הייתה צריכה לכלול מתן פיצוי לעסקים שהמחזור שלהם נפגע ביותר מ-25%, בדיוק כמו אחרי מלחמת לבנון ה-2 ולא הסדר עמום ובלתי מסודר שרב הנסתר מהגלוי בו חובה ליישם הקפאת כל התשלומים במשק למשך 3 חודשים כולל הלוואות בנקאיות והחלת מדיניות של קיזוז הפסדים לאחור -  כשהמטרה להעניק יכולת השרדות לעסקים ליום שאחרי. התכנית הזאת אפילו לא פלסטר, אלא בדיחה עצובה, בה מרבית העצמאים יקבלו 3,000 שקל לפני ניכוי הוצאות ומהם יישאר להם 2,000-1,00 שקל למחיה. המדינה סגרה לעצמאים את העסק, אך היא גם סגרה בפניהם את התקווה ליום שאחרי".

יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, על התוכנית שהציגה הממשלה:

"התוכנית עדיין לא ממצה. הממשלה צריכה להכניס יותר את היד לכיס ולהפעיל את מנגנון מס רכוש במסלול פיצוי לעסקים. עסק שקורס לא יתאושש וללא מכונת הנשמה למשק, יפגע החוסן שלנו כמדינה- חייבים לעבור מדיבורים למעשים כפי שעשו בהרבה מדינות לפנינו. המגזר העסקי חייב לקבל ודאות כאן ועכשיו, על מנת לדאוג להישרדות ובשלב הבא- לצמיחה ולהאצה שתחזיר את המשק לשגרה".

---------------------

יש לכם סקופ? מצאתם טעות בכתבה? לחצו כאן להתחיל איתנו צ'אט בוואטספ 

--------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים שמגיעים לידינו. אם זיהיתם באתר צילום בו אתם בעלי זכויות יוצרים, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול משימוש בו, באמצעות הקישור כאן


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה