"המושך בקולמוס": הרצל פרנקל

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('c7fdf1b7-8760-4955-819a-05787762b65e','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,26400,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('c7fdf1b7-8760-4955-819a-05787762b65e','/dyncontent/2024/3/13/eba24287-81c1-4524-8420-9aa872b7d7a6.gif',17612,'סמי שמעון אייטם כתבה ',525,78,true,26400,'Image','');},15]]);})

קבלו את הרצל פרנקל: "בן 84 ואלמן מזה 19 שנים, אב לשניים וסב לארבעה.
מהנדס מכונות במקצועו (ובנשמתו).
ספן, ומשפץ מכונית ספורט (ענתיקה) בדימוס.
כותב ספרים, מוציא לאור, שותף פעיל בסטרטאפ טכנולוגי. בקיצור – לא משתעמם.
היסטוריה בגרוש:
בוגר הפנימיה החקלאית בפרדס חנה, נחלאי (נחל עוז), למדתי הנדסה בארה"ב
(California State University), "בוגר" אלת"א אשדוד, בעלים של מפעל לעיבוד שבבי (שבבית בע"מ)
עסק ועוסק בתכנון מכני (אנטנות מכ"מ, מיכשור MRI ועוד)."

הרצל פרנקל

חרב אשדוד/הרצל פרנקל

(סיפור בו האמת והמציאות, הדמיון והחלום משמשים בערבוביה)

   הסיפור החל בליל חורף סגרירי. הסערה הראשונה של השנה שככה יומיים קודם לכן. הים עדיין רגש וצבע המים היה חום וירוק כהה לאורך כל החוף. יאכטה שחורה הטלטלה בגלים הקצרים שהטרידו את הספינות ברציף מחלקת הים שבנמל אשדוד. שמה -  THANAVA היה רשום באותיות זהב מעוגלות על ירכתיה הרחבים, מתחתיו נמל האם שלה – ,PIREUS ואת שניהם מפלח באלכסון מתון קלשון משולש של נפטון שצויר ביד אמן.

   ה"טאנאבה" עגנה במחלקת ים מזה שבוע. הצוות מנה שלושה יוונים – אחד גבוה ובעל שפם מטופח ושיער שחור ומקורזל, השני מבוגר יותר וצולע קלות והשלישי צעיר כבן שמונה עשרה, נאה ותמיר ובעל מבט חוקר.

    משך כל השבוע שהו השלושה בספינה, כמעט ולא שוחחו עם עובדי הנמל שבחנו בהערצה את הספינה היפיפיה. אורכה היה כשלושה עשר מטרים, חרטומה צר וארוך, מותניה רחבים ומעוגלים משתפלים בחן לעבר ירכתיה המשופעים. שני תרניה נישאו בגאון אל על וכולה הוד ועצמה. הגבוה שבצוות, שהיה ככל הנראה הקפטן, יצא פעם או פעמיים העירה, קנה מצרכים ופרט כסף במרכז א'.

   באותו לילה, בשעה מאוחרת, יצאה ה"טאנאבה" לים. המנוע נהם חרישית כשהספינה פילחה את הגלים שנערמו בפתח הנמל והפנתה חרטומה דרומה. עננים כבדים כיסו את השמים והסתירו כליל את אור הירח. למרות הרוח הקרה עמדו שלושתם על הסיפון וצפו באורות רובע א' שזהרו כשלוש מאות מטר משמאל לחרטום. הספינה חתרה דרומה וחלפה מתחת רובע ד'. בהגיעם אל מול המועדון הכפרי פנתה מזרחה והתקדמה באיטיות לכוון החוף. הצעיר שבצוות ירד לתא ודיווח בקול רם את קריאות מד העומק. כשהגיעו לחמישה מטר סובב הקפטן את החרטום מערבה, אל מול הגלים, והמבוגר הטיל את העוגן. הספינה נסחפה כמה עשרות מטרים אל עבר החוף עד שנמתחה שרשרת העוגן בלחץ הים הרוגש.

   השלושה הטילו סירת גומי למים ושנים מהם, רב החובל והצעיר, פנו לעבר החוף. רעש מנוע הסירה נבלע ברעם המים המתנפצים אל הסלעים. הגלים הניפו את הסירה שגלשה במהירות אל החוף הסלעי שלמרגלות עתיקות אשדוד. רב החובל הסיט את המנוע כלפי מעלה בטרם יתנפץ המדחף אל הקרקעית הסלעית. שני הימאים קפצו למים שהגיעו לעומק ברכיהם, גררו את הסירה לחוף והמשיכו מיד לעבר העתיקות. נראה כי השניים ידעו היטב את דרכם. הם פנו לעבר המגדל הדרומי של מצודת הצלבנים, וכאשר הגיעו עלו על הדיונה שכיסתה את מחצית המבנה מאז חרב במאה השש עשרה. שני היוונים שלפו אתים מתקפלים מחגורם והחלו לחפור במרץ. זמנם היה קצר. הם עבדו מהר וללא הפסקה במשך כשלוש שעות עד שהגיעו למטרתם – פתח נמוך בבסיס המגדל. הם הסירו את לוחות העץ העתיקים שחסמו את הפתח במשך ארבע מאות שנים. הגבוה הדליק פנס כיס ולאורו נכנסו אל המרתף שבבסיסו של המגדל. המרתף היה ארוך יותר משהיה רחב, התקרה הייתה נמוכה ושניהם נכנסו שפופים. רב החובל מדד שבעה צעדים מלאים מהפתח לכוון צפון עד שהגיע אל קיר המרתף. הוא כרע על ברכיו והחל לחפור בזהירות בקרקע החולית. הצעיר האיר את הקרקע בפנס, עיניהם זוהרות בציפיה.

   לאחר כעשר דקות של חפירה מאומצת ניתרה את החפירה קלות בעת שנתקלה בחפץ מוצק. במישנה זהירות הם פינו את העפר לצדדים עד שנחשף לוח עץ מאורך, כמטר אורכו ושלושים סנטימטרים רוחבו. באצבעות ידיהם הם הסירו את החול הרך מסביב הלוח וחשפו תיבה עשויה עץ בהיר ויבש. בזהירות ובדממה חפרו בידיהם בחול עד שחשו בקרקעית התיבה, כעשרים סנטימטרים מתחת לקרקע. ללא אומר ובתאום מושלם, שלפו השנים את התיבה ממקומה והניחוה בזהירות על קרקעית המרתף, לצד הקבר שנותר כתבנית בקרקע.

   היווני הצעיר האיר בפנס עת הקפטן שחרר את המכסה בעזרת סכין ימאים מבריקה. נשימתם נעתקה ומבטם נצמד פנימה. לעיניהם הקרועות לרווחה נתגלתה חרב צלבנית ארוכה, להב הפלדה בהק באור הפנס, מבריקה כבימים בהם הונפה על ראשי אויבים וקיפדה חיי כופרים להאדרת שם הצלוב. דממת מוות השתררה במרתף העתיק, ונשימתם המאומצת נעצרה. אלומת הפנס ריצדה עם רעד ידו של היווני הצעיר. ניצנוצי אור שנתזו מהלהב המלוטש הבהיקו על הקירות והתקרה הנמוכה. המרתף היה כבסערת ברקים. ידית החרב היתה מצופה בכיסוי חום שהיה פעם עור צבי רך, אך התיבש והקשיח עם הדורות. ראש הידית והניצב זהרו באלפי ניצנוצים עת חלפה האלומה על פני עשרות היהלומים ואבני החן המשובצות בפסיפס מעגלי מדוייק.

   שני הספנים נותרו על עמדם ללא ניע, כורעים עצורי נשימה. אפילו אגלי זעתם נראו כקופאים על פניהם. לפניהם היתה מונחת, במלא הדרה הצלבני החרב אותה רדפו וחיפשו במשך חמש שנים ובעבורה נהרגו שמונה אנשים אמיצים – חרב אשדוד.

   רב החובל נטל את החרב ברעד וקדושה ונתנה בנרתיק מרופד ששלף מחגורו. התיבה המקורית לא היתה טובה עוד למטרה אותה סיימה זה עתה, לאחר ארבע מאות שנות שרות. הם השיבו את כיסוי העץ אל פתח המערה וכיסוהו בחול הדיונה. גשם המחר יטשטש כל עקבות ורק לבלר ההיסטוריה שבשמים הבחין במה שארע כאן הלילה. הדרך חזרה לספינה ארכה כשעה ונדמתה כנצח.

   עוד באותו יום, בשעות שלפני הצהרים יצאה ה"טאנאבה" מנמל אשדוד. לאחר שעברה את כל הליכי המכס וביקורת הגבולות כחוק, הפנתה חרטומה לצפון מערב והחלה מצטמקת בדרכה אל האופק. ימאי הנמל הביטו בהערצה ובקנאה עת הרימה הספינה את מלא מערך מפרשיה, פולחת בנתזי קצף את הגלים הכהים.

   אני שמעתי את סיפור העלמותה של חרב אשדוד מידידי רמי סלע, היסטוריון חובב ומומחה מקומי לעתיקות אשדוד, בלילה ארוך אחד של סיור במשמר האזרחי.

   חרב אשדוד, הוסיף רמי, היתה ידועה באיזור במשך כמאה וחמישים שנה. במקורה עוצבה החרב בידי יצרן רומאי נודע עבור צ'ארלס לב הנמר, בדרכו לארץ הקודש בעת מסעי הצלב. לאחר כיבוש הארץ עברה החרב אל סיר ארנולד "הדרומי" אשר על מצודת אשדוד. בשנים ההן כבר נודעה כ"חרב שערפה אלף ראשים".

   לימים פסקה החרב מעריפת ראשים ועברה לתקן של פולקלור. התושבים האמינו כי החרב מגינה עליהם מפני אויב, ומיקום מטמונה היה סוד, נחלת הזקנים. "גם היום", אמר רמי עת נפרדנו בסיום הסיור, " רבים רואים בה קמיע מגן וחוששים לגורל העיר לאחר שנשדדה".

 

   כל זה היה זמן מה לפני שטילי סקאד החלו לזרוע אש ומוות ברחובות העיר.

 

הרצל פרנקל     1.3.2015

---------------------

יש לכם סקופ? מצאתם טעות בכתבה? לחצו כאן להתחיל איתנו צ'אט בוואטספ 

--------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים שמגיעים לידינו. אם זיהיתם באתר צילום בו אתם בעלי זכויות יוצרים, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול משימוש בו, באמצעות הקישור כאן


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה